Kabiny řidičů připomínají pojízdné skleníky
- Datum: 17.7.2007
- Autor: miš
- Zdroj: Lidové noviny
- Rubrika: Téma
- Strana: 03
Tropy v Česku – Teplotní rekordy padaly ve většině krajů. Kdyby tramvaje měly v kabinách teploměry, ukazovaly by zřejmě na místě řidiče hodnoty začínající čtyřkou nebo pětkou. Jiří Přerost má štěstí, řídí jednu z brněnských tramvají s „poloklimatizací“. Může si zapnout chlazení kabiny. „I tak vypiji za směnu tři velké láhve vody,“ říká na konečné, kde si otevře dveře své kabiny. Jen na chvíli. Kvůli vedru a jeho vlivu na koleje brněnské „šaliny“ preventivně v některých úsecích jezdí pomaleji, takže i čas na odpočinek se řidičům může zkrátit.
V Brně má pouze pětina tramvají klimatizaci a zhruba stejný počet „poloklimatizaci“ – vodní chlazení, které teplotu sníží alespoň o pět stupňů. Řidiči ostatních se musejí spolehnout na okénka a větráky. „Ve starších vozech, které neprošly rekonstrukcí, funguje takzvaná náporová ventilace,“ líčí řidič. V čele kabiny je otvor, kterým dovnitř za jízdy vniká čerstvý vzduch. Při rekonstrukcích ale otvory berou za své.
Dopravní podnik se snaží chlazení do kabin průběžně doplňovat, na razantní investici ale nemá. Podle jeho mluvčí Hany Pohanové zajišťují řidičům vodu i přípravek s obsahem vitamínů, jódu, hořčíku, draslíku, zinku a antioxidantů. I tak ale často kabina připomíná pojízdný skleník.