Trolejbusy jezdí tisíce černých pasažérů
- Datum: 23.4.2007
- Autor: (ČTK)
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Vysočina
- Strana: 01
Městskou dopravu v krajském městě Jihlavě zneužívají tisíce černých pasažérů. Loni revizoři přistihli bez platné jízdenky přes 4 100 cestujících, podobný počet provinilců byl odhalen i v předchozích letech. Zástupci dopravních podniků v menších městech kraje řekli, že takové starosti nemají. Počet neplatících se jim před lety výrazně snížil poté, co byl omezen nástup do vozů na jedny dveře. Všechny nastupující tak kontroluje řidič.
Dopravní podnik města Jihlavy loni přepravil asi 13 milionů osob, jeho vozy najely 2,8 milionu kilometrů. Podle staršího statistického průzkumu se počet černých pasažérů v městských autobusech a trolejbusech pohybuje do tří procent. „Podle mého názoru se to číslo nevyvíjí ani jedním směrem,“ řekl ředitel podniku Josef Vilím. Uvedl, že ve větších městech je situace ještě horší.
Pokud by černí pasažéři tvořili dvě procenta z evidovaného loňského počtu cestujících, jednalo by se o více než čtvrt milionu lidí. Vzhledem k tomu, že jedna jízda nyní stojí 12 korun, podnik by v tom případě tratil přes tři miliony korun. V uplynulém roce tržby dopravního podniku činily zhruba 55 milionů.
„Vymýtit to nelze, to vědí v celé Evropě,“ uvedl Vilím. Za jediný způsob vytěsnění větší části neplatících i on považuje omezení nástupu na jedny dveře. „Ale v tom okamžiku bychom museli vypravit daleko více vozidel a více řidičů, protože by odbavení trvalo déle,“ řekl. Vyšších příjmů by tedy podle Vilíma podnik docílil jen s vynaložením větších nákladů.Jihlavský dopravní podnik má několik vlastních revizorů, další zaměstnanci při kontrolách vypomáhají. Ze 4 125 černých pasažérů, kteří byli přistiženi loni, zatím asi 2 450 pokutu zaplatilo. Od ostatních ji podnik vymáhá. Pokud provinilec zaplatí na místě, přijde ho svezení bez jízdenky na 400 korun. Stokorunu si připlatí, pokud do 15 dnů uhradí pokutu v dopravním podniku. Po zaslání obsílky pokuta stoupá na 1 000 korun. Lidé, kteří nechají záležitost dospět až k soudu, zaplatí dalších 600 korun.
S omezením nástupu na jedny přední dveře má letitou dobrou zkušenost třebíčský dopravní podnik TradoMad, který ročně přepraví kolem pěti milionů lidí. „Za loňský rok nebyl zjištěn ani jeden černý pasažér,“ řekl ředitel Miroslav Petrů. Obavy z pomalejšího nástupu cestujících se podle něj nepotvrdily. „Odbavení bylo plynulé, bez problémů,“ uvedl.
Na kontrolu si třebíčský podnik najímá revizory jiné firmy. Stejný postup volí i Havlíčkův Brod, aby předešel tomu, že lidé budou revizory mezi cestujícími poznávat. Městské autobusy v Brodě ročně přepraví až 1,5 milionu osob. I tam lze nastupovat pouze předními dveřmi. Stejný systém platí i v Pelhřimově, kde přepravu lidí po městě zajišťují tři autobusy.