Plynofikace vozů? Opět bez dotací
- Datum: 10.5.2007
- Autor: JANA KOPECKÁ
- Zdroj: Chebský deník
- Rubrika: Mikroregion
- Strana: 11
Město startuje plynofikaci autobusů za 100 milionů bez příspěvků. V Karlových Varech jezdí už pár dnů čtyři autobusy na plyn.
Ty jsou součástí projektu plynofikace vozového parku Dopravního podniku, v rámci níž má být nakoupeno 17 autobusů. Projekt startuje v době, kdy město marně shání každou korunu na stavbu haly. A nejde o malé peníze.
Jeden autobus na plyn totiž stojí 6,5 milionu korun. Za čtyři autobusy tak město utratí 23 milionů. O výhodách plynu přitom pochybují i koaliční zastupitelé.
A nejde jen o to. Pilotní projekt, který schválilo zastupitelstvo 14. června 2005, totiž počítá s osmdesátiprocentní státní dotací. Tu však město nezíská. „Tato akce byla vždy podmíněna dotací, proto byl projekt tak zajímavý. Kde bychom na plynofikaci vzali peníze?“ Takto hovořil vloni předseda finančního výboru, nyní i poslanec parlamentu Jaroslav Fiala (ČSSD).
A takovýto názor má nyní: „Z hlediska dopadu na životní prostředí je pohon na zemní plyn a naftu asi srovnatelný. Plynofikace autobusů ale neovlivní městský rozpočet. Na jejich nákup se využijí evropské operační programy, ze kterých na tuto akci můžeme čerpat až šedesát procent.“
Operační programy se budou vyhlašovat ale až na přelomu roku. Do té doby nikdo nemůže vědět, zda město dotaci dostane. „Osobně věřím, že dotaci získáme. Když bude dobře připravený projekt a bude podán mezi prvními, měli bychom uspět,“ dodal Fiala.
Ten připravuje Dopravní podnik, což dostal za úkol vloni od rady. Ta pověřila představenstvo podniku zpracováním projektu i pro ministerstvo dopravy. To přislíbilo, že doplatí rozdíl mezi naftovým a plynovým autobusem. Ten činí 800 tisíc korun, tedy 13 milionů korun za 17 autobusů. Pokud toto bude jediný příspěvek, zaplatí město za plynofikaci téměř sto milionů.
Podle opozičního zastupitele a ekologa Jaroslava Růžičky (SNK-ED), který spolupracoval na pilotním projektu, je životní prostředí jedna věc, druhá jsou finance. „Už před lety, když jsem byl členem představenstva Dopravního podniku, jsme konstatovali, že bez příspěvku se město nemá do plynofikace pouštět. Ekonomika neměla být ztrátová. Celou dobu jsem si myslel, že na této podmínce se nic nezměnilo,“ doplnil zastupitel Růžička.