SOR předjel v prodejích autobusů bývalou Karosu
- Datum: 19.4.2007
- Autor: JAN SŮRA
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Ekonomika
- Strana: 03
Firma, kterou založili bývalí zaměstnanci Karosy, poprvé v historii pokořila na českém trhu podnik, odkud zakladatelé odešli.
Autobusů od libchavského výrobce SOR za první tři měsíce koupili čeští dopravci více než od jejich největšího konkurenta, Iveco Czech Republic (dříve Karosa).
„Je to trošku i náhoda, byli jsme úspěšní v soutěžích na sklonku minulého roku. Ale takový výsledek potěší,“ říká jednatel SOR Libchavy Petr Hájek.
Čísla Sdružení automobilového průmyslu ukazují, že firma, která v devadesátých letech začínala nejprve s výrobou maringotek, má na českém trhu s autobusy čím dál silnější podíl. Od ledna do března úřady zaregistrovaly 49 nových autobusů SOR, jejich hlavní konkurent Iveco jich měl 35. Celkem úřady zaregistrovaly 153 nových autobusů.
Iveco takové výsledky příliš neřeší. „Česko pro nás není hlavní trh, většinu exportujeme. Od února jedeme na plnou možnou kapacitu a řešíme, jak ji ještě zvýšit,“ řekl obchodní ředitel Iveco Czech Republic Petr Rusek. Podle něj výsledky za celý rok ukážou, že i bývalá Karosa na českém trhu prodává více vozů. Loni jich doma prodala 291, zatímco SOR 211.
SOR se prosadil díky tomu, že jeho autobusy jsou mírně levnější a navíc jsou i lehčí, a mají tak menší spotřebu. „Z nových autobusů kupujeme více právě tuto značku. V soutěži nabídla komplexnější nabídky včetně třeba šestileté záruky,“ uvedl ředitel Veolia Transport Petr Moravec.
SOR, který nyní ovládá skupina J&T, loni zvýšil obrat o více než 60 procent na 1,5 miliardy. Firma vyrobila 412 autobusů, nejvíce jich dodala do Česka a Slovenska, úspěšný byl také export do Ruska a Srbska. Letos chce podnik vyrobit 420 autobusů.