V Pardubicích jezdí unikátní historický trolejbus
- Datum: 23.4.2007
- Autor: MILAN ZLINSKÝ
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Kraj Pardubický
- Strana: 01
Když v pardubických ulicích potkáte zvláštní kloubový trolejbus žluté barvy, jste svědky historické chvíle. Stroj s názvem Škoda - Sanos je totiž posledním pojízdným strojem svého druhu na světě.
„Sanos se začal vyrábět v osmdesátých letech. Tenkrát byl totiž hlad po vysokokapacitních trolejbusech. Stroj je zvláštní skládačka. Karoserie je od Mercedesu někdy z konce padesátých let, elektrickou výzbroj dodávala česká Škoda a vše se montovalo v jugoslávském Skopje,“ vysvětluje Jiří Reitmayer, člen spolku, který trolejbus zakoupil.
Podle něj je to poslední kus na světě, který může oficiálně na silnice. „Vím, že jeden je v brněnském muzeu, ale ten nemá papíry. Další dva rezivějí v Bratislavě a ostatní, včetně těch jugoslávských, jsou už zničené,“ vypočítal Reitmayer.
Kloubové trolejbusy Sanos však jezdily v 80. a 90. letech i v dalších městech. Do konce roku 1998 byly k vidění vedle Bratislavy také v Prešově. Jeden stroj okusil dokonce moskevské ulice. U nás tyto trolejbusy jezdily v Ostravě a v tehdejším Gottwaldově. „Právě ze Zlína jsme náš Sanos číslo 329 odkoupili,“ řekl velký fanoušek trolejbusů.
Sanos však v novém domově nezahálí. Na pravidelné linky sice nesmí, ale přesto ho můžete v Pardubicích potkat. „Jezdíme s ním na výlety. S dopravním podnikem jsme na používání trakce domluveni. Když to nepřeháníme, tak nás pan šéf Pelikán na silnice pustí. Jsme dopravnímu podniku také vděční, že nás nechává v areálu podniku parkovat,“ řekl Reitmayer.
Laika jistě napadne, že kvůli trolejím není ježdění trolejbusem nijak vzrušující. Řidič se musí držet trasy, kudy vedou dráty. Jenže tomu se trolejbusoví fandové jen zasmějí. „Nedávno tady byli podobní nadšenci z Plzně, tak jsme je Sanosem svezli. Vyrazili jsme na nejnovější část trakce na Dubinu a pak jsme se jeli podívat do Lázní Bohdaneč. Byl to výlet na dvě hodiny,“ liboval si řidič dopravního podniku.
Ten také dodává, že by s kamarády rádi přikoupili další stroje. Již nyní mají kromě Sanose také starý typicky červený trolejbus Škoda 9TrHT28. „Je to jenom o penězích. Navíc to nesmíme přehánět, nebo by nás manželky už zabily,“ dodává se smíchem Jiří Reitmayer.