Cestující přijdou o zastávky
- Datum: 20.2.2007
- Autor: Dana Veselá
- Zdroj: Plzeňský deník
- Rubrika: Moje Plzeň
- Strana: 09
Chybějící peníze PMDP najdou zrušením zastávek a některých spojů. Spojů městské hromadné dopravy bude v Plzni méně než dosud a redukovat se budou i zastávky MHD.
Důvod? Peníze. Dopravní podnik tvrdí, že 514 milionů korun, které mu na provoz letos poslala radnice, nestačí na ujetí naplánovaných 15,5 milionu vozokilometrů a požaduje od města další miliony. Radnice to z části uznává a je dopravákům ochotna přilepšit dalšími 80 miliony korun. Zbytek musí podnik někde ušetřit.
„Dopravní podnik musí hledat rezervy u sebe. Třeba do okrajových čtvrtí nemusí jezdit mimo špičku velké autobusy,“ uvedl primátor Plzně Pavel Rödl (ODS). Je rozhodnutý zadat u externí firmy audit, který by srovnal frekvenci současných spojů podle skutečných potřeb cestujících a zredukoval jednotlivé linky asi o 500 tisíc vozokilometrů. „Současné nastavení spojů dodnes přetrvává z 60. let minulého století, i když se od té doby výrazně přesunulo těžiště dopravních špiček. To je třeba narovnat a optimalizovat spoje tak, aby nejezdily na jedné straně přeplněné na druhé straně zbytečně,“ řekl primátor.
Cestující pravděpodobně přijdou i o část zastávek MHD, na které byli zvyklí. Právě ty totiž jízdu autobusu či trolejbusu podstatně prodražují. Příkladem je třeba zastávka trolejbusu čl. 13 kopci v Malostranské ulici. O té se uvažuje, že by byla cestujícím k dispozici jen na znamení.
Audit optimalizace veřejné dopravy vypíše město podle primátora začátkem příštího kalendářního roku a už o prázdninách 2008 by se měly některé spoje začít omezovat. „Budou prázdniny a Plzeňané si lépe zvyknou,“ vysvětlil termín primátor.
O navýšení finančních prostředků žádal generální ředitel PMDP Michal Kraus radnici dopisem začátkem letošního roku. V něm tvrdil, že PMDP nemají peníze na ujetí tří milionů vozokilometrů z naplánovaných 15,5 milionu a požadoval jejich dofinancování s tím, že jinak nevypraví na trasy až pětinu současných spojů. Při průměrné ceně jednoho vozokilometru, která činí 59 korun, by se jednalo o více než 170 milionů korun. Tato částka vyrazila radním města dech, připustili však, že část peněz do PMDP pošlou.
„Částka osmdesát milionů korun se jeví jako dostačující vzhledem k tomu, že hospodaření dopravního podniku vloni skončilo s přebytkem třicet šest milionů korun,“ vysvětlil ekonomický náměstek primátora Vladimír Duchek (Pravá volba pro Plzeň).
***
Dotace PMDP
* rok 2006 – 509 milionů Kč
* rok 2007 – 514 milionů Kč + 80 milionů navíc mimo schválený rozpočet města