Rekonstrukce souprav je lacinější
- Datum: 15.5.2007
- Zdroj: Haló noviny
- Rubrika: Ekonomie
- Strana: 08
Dvaapadesátou rekonstruovanou soupravu metra předala plzeňská Škoda Transportation (ŠT) pražskému dopravnímu podniku. Technicky jde asi z 80 procent o nový výrobek za poloviční cenu oproti nové soupravě. Cena nové pětivozové soupravy přesahuje 200 milionů korun. Modernizovaný vlak je ve všech parametrech srovnatelný s novými vozy například od koncernu Siemens.
»Od roku 2004 dodáváme do Prahy deset souprav ročně, na přelomu letošního a příštího roku jich tam bude jezdit 62,« řekl ředitel realizace ŠT Marek Herbst. ŠT zahájila modernizaci pražských vlaků metra v roce 2000, první čtyři roky jich v Plzni obnovovala pět až šest za rok. Metro pro firmu představuje významný podíl výroby, více než třetinu objemu.
Hlavní výrobní náplní plzeňské továrny jsou nízkopodlažní tramvaje, kterých podnik letos vyrobí 45. Vozy ze ŠT pokrývají celý provoz na trase A a částečně na B. Každým vagonem projde 3600 lidí denně. Modernizace přináší kromě komfortu hlavně zvýšení bezpečnosti, životnosti a zefektivnění provozu.
Po odstrojení zůstane jen skelet vozů. ŠT do nich montuje nové elektrické výzbroje, pohony, řídící systémy a interiéry. Velké kontrakty na metro se pro firmu rýsují v Rusku. ŠT má licenční smlouvu s Vagonmašem na dodávky nových i rekonstruovaných vozů pro Sankt Peterburg. Může jít až o 245 souprav. Z Plzně půjde kompletní elektrovýzbroj včetně pohonů. Příští rok bude hotový prototyp nového metra pro Rusko a Ukrajinu.
V Rusku má ŠT velké šance v Kazani, kam dodala součásti za stovky milionů korun, a na Ukrajině v Kyjevě. Do skupiny Transportation patří ještě ČKD Vagonka Ostrava. Letos vyrobí deset příměstských vlakových jednotek 471 pro České dráhy. Ve skupině, jejíž tržby loni přesáhly 6,5 miliardy korun, je ještě plzeňská Škoda Electric, výrobce trolejbusů a elektrických pohonů, a VÚKV Praha.