Tramvaje řídí hazardéři
- Datum: 7.3.2007
- Autor: PETR JEŽEK
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Kraj Plzeňský
- Strana: 01
Včerejší kontrolní akce ukázala, že sedm řidičů z deseti překročilo v nebezpečném úseku rychlost. Při cestování tramvají v Plzni si můžete být téměř jisti, že vás veze řidič hazardér. Dokázala to včerejší akce drážní inspekce a policie v centru města, při které měřily rychlost tramvají. Z 28 kontrolovaných řidičů jelo 20 rychleji než povolují předpisy. Šest řidičů tramvají, kterým policejní radar naměřil nejvyšší rychlost, čekají pokuty a pohovory se šéfy.
Drážní inspektoři a policisté se na rychlost tramvají společně zaměřili poprvé. Radar postavili U Zvonu, v úseku s několika výhybkami, kde tramvaje smějí projíždět nanejvýš patnáctikilometrovou rychlostí. Policejní radar ale vyfotografoval tramvaje plné lidí, které přes výhybku do odbočení jely i bezmála dvojnásobnou rychlostí. „U šesti byla radarem naměřená rychlost vyšší než dvacet kilometrů v hodině, u dalších čtrnácti byla do dvaceti kilometrů v hodině. Až od policie obdržíme záznamy z radaru šesti nejrychlejších tramvají včetně naměřené rychlosti a přesného času, budeme tyto případy řešit. Zbývajících čtrnáct překročení rychlosti vezmeme na vědomí, ale s dopravním podnikem je nebudeme projednávat,“ řekl šéf plzeňských drážních inspektorů Milan Mašek. Připustil, že tak tristní výsledky nečekal. „Samotného mě to překvapilo. Předpokládal jsem, že řidiči budou předpisy dodržovat,“ dodal vrchní plzeňský inspektor. Generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus tvrdí, že hříšní řidiči ponesou osobní odpovědnost. „Nebudou to jen pohovory, ale také finanční postihy a v krajním případě je upozorníme na možnost ukončit pracovní poměr,“ řekl Kraus.Odborníci upozorňují, že porušování předpisů v úsecích s výhybkami je zvlášť nebezpečné, protože při odbočování je vyšší riziko vykolejení a těžké havárie.
Dva příklady za všechny: Před dvěma roky na Karlově náměstí v Praze řidič projel při odbočování s tramvají příliš rychle výhybkou. Druhý vagon v soupravě vykolejil a tramvaj smetla lidi, čekající na ostrůvku. Dva na místě zemřeli. Podobná nehoda se odehrála v Plzni u lékařské fakulty v roce 2005. Naštěstí se obešla bez obětí, v nemocnici ale tehdy skončila zraněná matka s dvouletým dítětem.
„Je pravdou, že tehdy koleje nebyly v dokonalém stavu, ale pokud by tramvaj nejela rychle, k vykolejení by nedošlo,“ řekl soudní znalec Antonín Žalud. Nehody tramvají v Plzni nejsou v policejních statistikách žádnými výjimkami. Za loňský rok se jich stalo celkem 143, z toho v šestadvaceti případech byli na vině právě řidiči tramvají.
Ředitel? Není proč spěchat Ředitel PMDP odmítá, že by řidiče nutil překračovat rychlost jízdní řád. „Grafikony se nedělají ze dne na den, ty se najíždí delší dobu. Navíc nám z našich měření vychází, že v řadě případů řidiči přijíždějí na konečné dříve, než jim stanovují jízdní řády,“ odmítá Kraus.
Po výsledcích včerejšího měření bude chtít drážní inspekce od vedení dopravního podniku, aby zajistilo nápravu. „Sami si v budoucnu prověříme, zda se situace zlepší. Můžeme řidiče tramvají měřit kdekoli v Plzni,“ řekl Milan Mašek. Pokud by i při opakovaných měřeních inspektoři zjistili porušování rychlostních limitů, zaplatily by pokutu až tři sta tisíc korun i dopravní podniky.
***
* Výsledky kontroly plzeňských tramvají
V úseku U Zvonu s povolenou rychlostí maximálně 15 km/h. policie a inspekce zkontrolovala celkem 28 tramvají, z toho:
překročilo rychlost 20 tramvají
o max. 5 km/h. 14
o 10 a více km/h. 6
Rekordem byla rychlost 29 km/h.