DVOŘÁK: S odboráři začnu vyjednávat už v létě
- Datum: 18.4.2007
- Autor: JAN PUCI
- Zdroj: Pražský deník
- Rubrika: Z metropole
- Strana: 12
Bývalý ředitel televize Prima Martin Dvořák má za sebou dva týdny ve funkci ředitele Dopravního podniku.
S Pražským deníkem hovořil o prvních pocitech a plánech.
* Jaké byly první dva týdny ve funkci generálního ředitele Dopravního podniku (DP)?
Bylo to velmi hektické. Poznal jsem velké množství nových lidí a udělal si názor na spoustu věcí. Těší mě, že jsem potkal lidi, kteří berou práci u DP jako poslání a koníčka, ale také jsem si všimnul, že tu je velká řevnivost mezi jednotlivými úseky a existuje malá loajalita k podniku jako celku.
* Půjde skloubit funkce generálního ředitele DP a člena představenstva televize Prima?
Ano, představenstvo Primy se schází jen jednou dvakrát za měsíc. Mám jasně stanovenou prioritu a tou je Dopravní podnik.
* Není to střet zájmů?
To určitě ne, mrzí mne, že používáte tento příměr. Vždyť to jsou úplně rozdílné funkce a činnosti – statutární a výkonná. Nijak si vzájemně nepřekážejí.
S odboráři chci jednat už v létě
* Jak dlouho bude trvat vaše seznamování s DP a kdy představíte své vize a strategie?
Říkat to po tak krátké době by bylo velmi krátkozraké a zcela iracionální. Zatím nešlo udělat si představu. Chci nejdřív poznat firmu zevnitř a současně pracovat na dlouhodobých vizích a strategiích.
* Co pro vás bylo zatím největší novinkou?
Mám za sebou premiéru ve své profesionální kariéře a tou je jednání s odboráři, což byla skutečně zajímavá zkušenost.
* Zajímavá čím?
Protože je to jednání s relativně významnou a silnou strukturou zastupující zaměstnance. Těch odborových struktur tu je dvanáct a často mají rozdílné představy. Na vedení firmy je, abychom je všechny dostali ke stolu a přiměli k jednání a kompromisům, které budou výhodné pro všechny.
* Jak proběhlo setkání s odboráři?
První diskuse byla velmi racionální a věřím, že to tak bude i v dalších týdnech a měsících, kdy se dostaneme k větším konkrétnostem. Schůzka byla o takovém vzájemném oťukávání obou stran. Prezentovali jsme své základní představy a dohodli se na dalším průběžném setkávání, aby v budoucnu nedocházelo ke zbytečným konfrontacím skrze média.
* Jaké představy jste prezentoval odborářům?
Předestřel jsem své pojetí a význam slova transformace a optimalizace Dopravního podniku. Jejich největší obava je ze sociálních dopadů. Transformace se sice bude týkat i optimalizace počtu pracovních míst, ale nelze to zjednodušovat, že transformace= propouštění. Jasně jsem deklaroval, že prioritní část úspor je jinde.
* Kde?
Primární úspory a optimalizace jsou v centralizaci činností, procesů, finančních toků a v kvalitě uzavíraných obchodních vztahů.
* Není odborářských skupin mnoho?
Myslím, že jich je příliš, ale musíma budu to respektovat, protože to je přece vůle zaměstnanců. Je to fakt, který je neměnný.
* Nehrozí pod vaším vedením dlouhé vyjednávání o kolektivních smlouvách na konci roku, což je u DP tradicí?
To je standardníu všech velkých firem. Ale pokusíme se tomu předejít tím, že začneme s odbory vyjednávat o kolektivní smlouvě na příští rok už letos v létě. Anavíc chceme zvýšit informovanost všech zaměstnanců o vyjednávání, aby se předcházelo nedorozumění.
Zainvestujeme do infrastruktury
* Jak proběhlo předání funkce od předchozího ředitele Tomáše Jílka?
Mimořádně věcně a korektně. Pan Jílek zůstane zásadním stavebním kamenem manažerského týmu, který chci vybudovat.
* Počítáte se změnami ve vedení firmy?
Uvidíme.
* Jak bude vypadat pražský DP dalších pět let?
Zainvestujeme do inrastruktury, vzniknou další úseky metra a obměníme vozový park.
* Budete vy osobně preferovat určitý druh veřejné dopravy v metropoli?
Půjde i nadále o skloubení všech tří druhů. Je to racionální amá to logiku. Největší investiční náročnost bude samozřejměu metra.
* Přikláníte se k variantě takzvaného lehkého metra, které by mohlo být i bez strojvedoucího?
Líbí se mi ta představa, protože z hlediska investičních a provozních nákladů vidím dost pozitiv.
* Bude se pražský DP inspirovat v zahraničí?
Inspirovat se je potřeba stále. Ale nejen v zahraničí, slyšel jsem například chválu na brněnský Dopravní podnik, který snižuje provozní náklady a racionalizuje nákupy. Ale není to tak, že bychom měli někde vzor, který budeme kopírovat. Praha je totiž velmi specifická. Takže inspirovat se ano, kopírovat ne.
* Jezdíte MHD v Praze?
Jelikož bydlím v centru, tak hlavně metrem. Ale poslední dva týdny jsem jezdil autem, protože jedu brzy ráno do práce a vracím se až večer, takže nestojím v zácpách.
* Jak zvýšíte efektivnost výnosů z prodeje jízdného?
Chceme automatizovat systém doplňkového prodeje lístků v autobusech, aby v každém vozu MHD kromě metra byly automaty na lístky. Ale musí se zvážit a diskutovat celkové náklady na systém.
* Budete zdražovat jízdné v MHD?
Nechci teď vypouštět nějaké soudy nebo představy a celou situaci komentovat.
* Proč?
Je to citlivá věc a nerad bych nějakým prohlášením riskoval, že bude vytrženo z kontextu. Musíme si ale uvědomit fakt, že jízdné v MHD je jedno z nejnižších v Evropě.
* Dokážete přesvědčit vedení města, aby dalo Dopravnímu podniku více peněz?
Je potřeba nejdříve dopracovat střednědobou a dlouhodobou strategii a vizi Dopravního podniku. Jsem zastáncem silného a významného rozvoje veřejné dopravy a její infrastruktury. Budu se snažit pro to získat co nejvíce prostředků z městského rozpočtu. Nejdříve ale musí být vše zefektivněno tak, aby město nikdy nelitovalo vynaložených prostředků.
* Jste pro olympiádu v Praze?
Podporuji tu myšlenku. Z hlediska marketingu bude pro město velkou výhodou. Pro veřejnou dopravu to bude několikatýdenní extrémní nápor, ale Pražanům se vyplatí.
* Jak?
Bude to znamenat investice do rozvoje infrastruktury a modernizace vozového parku