Nahradí revizory soukromá firma?
- Datum: 3.5.2007
- Autor: BOHDANA JAROŠOVÁ
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Praha
- Strana: 01
Dopravní podnik možná předá část profesí podnikatelům. Letošní rok je možná poslední, kdy vás o jízdenku v pražské MHD může požádat revizor Dopravního podniku. Tuto službu by v budoucnu mohla obstarávat externí firma - takové jsou alespoň předběžné závěry auditora společnosti.
„Nechci tuto část vytrhávat z celého transformačního projektu. Revizoři nejsou naší prioritou, rozhodně nebudeme tuto záležitost řešit v tomto roce,“ říká novopečený šéf Dopravního podniku Martin Dvořák.
Výměna vlastních revizorů za externí je podle něho jednou z desítek položek na seznamu nápadů a námětů, jak vylepšit provoz Dopravního podniku. „Není to nějak rozpracováno, je to jedna věta na papíře,“ podotkl Dvořák.
„Revizoři si na sebe vydělají“
Auditoři v současné době prověřují všechny profese v podniku a pečlivě zvažují, zda by nebylo výhodnější, kdyby některé z nich obstarávala některá ze soukromých firem. „Každý revizor si na svoji činnost vydělá a vydělá i podniku. Minulý rok vydělal podnik na pokutách přes 180 milionů. Nevidíme důvod, proč bychom měli efektivní provoz darovat nějaké soukromé firmě,“ brání vlastní služby vedoucí odborového svazu Jiří Obitko.
Žádné rozhodnutí odboráři na stole nemají, přesto je jediná holá věta na seznamu možných změn vyprovokovala k tomu, aby sestavili soupis důvodů, proč by přepravní kontrolu neměl brát do svých rukou soukromník. „Naši revizoři jsou přímo řízeni manažery podniku, a tak mohou pružně reagovat na různé vlivy. Například přes zimu, když byl problém na nočních linkách s bezdomovci, naši pracovníci chodili v těchto časech častěji,“ jmenuje jeden z důvodů Obitko.
Ve Varech jezdí už pět let
Jenomže zkušenosti z jiných měst tak jasně do karet odborářů nehrají. Už pět let si chválí služby externí firmy karlovarský dopravní podnik.
„Část pokut končila dříve v kapsách revizorů, a tak jsme se rozhodli uzavřít smlouvu se soukromou firmou. Stanovili jsme si, že chceme paušální odměnu za chyceného černého pasažéra, a vůbec nás nezajímá, jestli si ji vymůžou, nebo ne,“ vysvětluje šéf Dopravního podniku v Karlových Varech Pavel Bohánek.
Co zpočátku nefungovalo? „Odpracované hodiny. Některý měsíc třeba úplně vynechali a pak se to snažili dohánět v několika dnech. Ale to jsme pak dodatečně zapracovali do smlouvy,“ říká Bohánek.
***
* Černí pasažéři
Bez jízdenky v loňském roce revizoři přistihli 258 859 lidí Černých pasažérů bylo o 9439 více než rok předtím Dopravní podnik vybral na pokutách 108 300 00 korun Revizoři nejčastěji trestají jízdu načerno nebo s prošlou jízdenkou Zdroj: Dopravní podnik