Nejdéle se čeká na desítku
- Datum: 15.5.2007
- Autor: jfk
- Zdroj: Lidové noviny
- Rubrika: Metropole/Praha
- Strana: 06
Otrávené pohledy, nervózní podupávání či přímo naštvané drmolení cestujících na nástupním ostrůvku. Asi tak vypadají nejviditelnější následky zpoždění pražských tramvají.
Důvod k takovým projevům nevole mají podle květnového měření dochvilnosti tramvají především cestující vyčkávající linky 10, 16, 18 nebo 22. Právě ty patří do skupiny deseti nejméně spolehlivých linek ve městě. Jejich odchylky od jízdního řádu totiž často překračují tolerovaných 179 vteřin.
Statistiky dopravního podniku uvádějí i rizikové hodiny, ve kterých se čeká na tramvaj déle než obvykle. Z tabulek vyplývá, že nejvíce nedochvilných tramvají vyráží na svou cestu mezi 7. až 10. hodinou ranní a 14. až 18. hodinou odpolední. Nejdochvilnější pražskou tramvají je podle měření pětka, která jezdí od Výstaviště na Olšanské hřbitovy. V závěsu za ní jsou linky 13, 15 a 1. Řidiči z žižkovské vozovny sedící za pedály linky 13, která je vedena od Smíchovského nádraží na Barrandov, mají téměř 85procentní podíl přesných jízd.
Nejvíce dochvilných řidičů však denně dochází do vozovny Hloubětín. Jejich opakem jsou řidiči z Vokovic, kteří jedou přesně jen v padesáti procentech výjezdů. Ti mají také nejvyšší procento „nadjetých“ spojů, tedy těch, které přijedou na zastávku dříve, než mají.
Třikrát ročně bez kontrol
Všechny zpožděné či nadjeté spoje kontroluje za normálních okolností monitorovací systém Doris. V praxi to vypadá tak, že jsou na vybraných zastávkových sloupcích ve městě nainstalovány snímače, které vyšlou při každém projetí tramvaje signál do centrálního dispečinku Na Bojišti. Tady se pak tramvaj zobrazí na mapě pražské tramvajové sítě se všemi časovými údaji. Barevně jsou odlišeny ty, které se stanoveného času nedrží.
Aby mohl dopravní podnik upravovat a zpřesňovat jízdní doby uvedené na jízdním řádu, dává třikrát ročně tramvajákům svobodu a všechny kontrolní body vypne. Nekontrolovaní řidiči se pak řítí městem, jak jim doprava dovolí. Během tohoto dne začne ale v mnoha řidičích bušit závodnické srdce. Při posledním dnu bez kontrol dorazil jeden z nich na smyčku Sídliště Ďáblice o více než šest minut dříve, než určoval jízdní řád.