Přibudou další moderní tramvaje
- Datum: 16.2.2007
- Autor: PETR ŠVEC
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Praha v roce 2007
- Strana: 04
Změn se dočká tramvajová i vlaková doprava. Na metro jdou miliony korun. Tři miliony Pražanů každý den vyrážejí na metro nebo zastávku tramvaje či autobusu. Není se proto čemu divit, že drtivou většinu obyvatel metropole zajímají změny týkající se právě hromadné dopravy. A letos se mají na co těšit.
Nejvýznamnější událostí letošního roku bude bezesporu zahájení výstavby nové tramvajové trati v Radlicích za 120 milionů korun. Zatímco dnes končí tramvaje ve stanici Laurová, za rok se lidé svezou až ke stanici metra Radlická.
„Současná konečná je poslední tratí, která není ukončena smyčkou,“ podotkl ředitel Dopravního podniku Tomáš Jílek. Na více než kilometr dlouhém novém úseku začnou dělníci pracovat už na jaře.
Důležitá pro provoz hromadné dopravy je i oprava tramvajové trati na Štefánikově mostě a přilehlé křižovatce před Letenským tunelem. Ta již byla na začátku února zahájena a konec je naplánován na srpen.
Městskou kasu to přijde na 84 milionů korun.
Koleje už rekonstrukci potřebovaly. Aby ne, tramvaje po nich bez významnějších oprav jezdí už skoro třicet let.
Cestující hromadnou dopravou potěší i desítky nových tramvají. Právě do obnovy vozového parku hodlá letos Dopravní podnik investovat stovky milionů korun. „Průměrné stáří pražských tramvají je šestnáct let. Do pěti či šesti let bychom chtěli, aby ve městě jezdily jen nové či modernizované vozy,“ přeje si pražský radní Radovan Šteiner s tím, že městský dopravce začne ve velké míře vycházet vstříc handicapovaným lidem a matkám s dětskými kočárky. V ulicích metropole se proto objeví přes třicet alespoň částečně nízkopodlažních vozů.
„K současným deseti nízkopodlažním vozidlům přibude minimálně dvacet nových vozů Škoda s designem od Porsche, deset krátkých tramvají s nízkopodlažní částí a přestavby se dočká také šest starších kloubových tramvají, které budou mít střední článek nízkopodlažní,“ potvrdil Šteiner.
Kvůli většímu komfortu cestování čeká kompletní rekonstrukce navíc dalších minimálně pětapadesát starších vozů. Za nákup a modernizaci tramvají utratí město 1,27 miliardy korun.
Podle Jílka modernizace vozů přispívá nejen k většímu pohodlí cestujících, ale také šetří energii. Opravené vozy mají totiž daleko nižší spotřebu. A nové vozy přivítají i obyvatelé města, kteří je vůbec nevyužívají. „Moderní tramvaje jsou totiž méně hlučné,“ podotkl dopravní odborník Petr Moos.
* Novinky 2007 v MHD
Zahájení prací na prodloužení trasy metra A na ruzyňské letiště
Pokračování výstavby metra C do Letňan
Zahájení prací na nové trase metra D do Písnice
Modernizace souprav na lince B za 1,1 miliardy korun
Zahájení výstavby nové tramvajové trati v Radlicích
Kompletní rekonstrukce trati na Štefánikově mostě
Modernizace 55 starších krátkých vozů za 454 milionů korun
Šest modernizovaných kloubových tramvají
Dvacet supermoderních vozů Škoda s designem od Porsche
Deset modernizovaných částečně nízkopodlažních tramvají T3
Strážníci nasazeni do nočních tramvajových linek
Zahájení výstavby nové železniční zastávky Rajská zahrada
Dokončení rekonstrukce nádraží v Uhříněvsi
Pokračování kompletní rekonstrukce hlavního nádraží
Zahájení výstavby městského okruhu z Malovanky na Pelc-Tyrolku
V Radotíně začne růst estakáda Pražského okruhu
Rekonstrukce Štefánikova mostu za 262 milionů korun
Přípravné práce na kompletní rekonstrukci Libeňského mostu
Zahájení stavby parkovacího domu systému P+R v Hostivaři
Dokončení velké části silničního obchvatu Karlína
Výstavba nových sjezdů z brněnské dálnice v Michli
Z Budějovické ulice zmizí „kočičí hlavy“, čeká ji celková oprava
Zahájení kompletní rekonstrukce autobusového nádraží na Florenci
Nové křižovatky na Pankráci, kruhové objezdy a semafory
Zavedení modrých parkovacích zón na Praze 2, 3, 7 v září
Nová cyklostezka mezi Modřany a Zbraslaví a Cholupicemi
Zdroj: zjištění MF DNES