„Té trojka“ je ikonou Prahy
- Datum: 13.2.2007
- Autor: naj
- Zdroj: Lidové noviny
- Rubrika: Metropole/Praha
- Strana: 06
Tramvajím se změní konečné - První bude Radlická, dokončena má být za rok. Zamilovali si ji pražští tramvajáci i turisté, za svůj design byla několikrát oceněna, je jedním ze symbolů hlavního města. Řeč je o tramvaji Tatra T3, vyráběné už před čtyřiceti lety v podniku Tatra ČKD Smíchov.
„ ,Té trojka‘ vyhrála soutěž o nejlepší tramvaj v historii. Má velmi nadčasový design a v době svého vzniku neměla nikde žádnou konkurenci,“ říká o legendární tramvaji ředitel dopravního podniku Tomáš Jílek. O jeho slovech svědčí to, že tramvaj T3 se z tehdejšího Československa vyvážela do mnoha zemí východního bloku. „Té trojka“ jezdila v ulicích Rigy, Kyjeva, Oděsy, Moskvy nebo Sarajeva. Dodnes jezdí v Bratislavě, ale také třeba v Ostravě, Olomouci, Brně, Plzni nebo Liberci.
Její přední kulatá světla, zaoblený tvar a červená barva jsou však typické především pro hlavní město. „Té trojka“ je podle odborníků pro Prahu totéž, co dvojpatrové autobusy pro Londýn. „Myslím si, že je to skutečná ikona Prahy. V dopravním podniku ji mají rádi opravdu všichni. Ve vozovnách parkuje už od počátku šedesátých let a tamní zaměstnanci ji znají jako své boty. Zatímco oni postupně odcházeli do důchodu, ,té trojka‘ zůstávala. A nikdo si nepřeje, aby úplně dojezdila,“ líčí Jílek.
Tramvaj T3 svou kvalitu dokázala třeba tím, že se umístila v žebříčku Sta ikon českého designu. Originální jsou laminátové sedačky usazené na krytu topného tělesa, a jsou tak vyhřívané. Vyvinulo je středisko plastických hmot v ČKD Praha a vyráběl Plastimat v Hradci Králové.
Prototyp T3 byl vyroben v roce 1960. V běžném provozu jezdil až do roku 1984, s malou přestávkou v roce 1962 kvůli vážné dopravní nehodě. Druhý prototyp, někdy uváděný jako předsunutý vůz, byl vyroben v roce 1962. Dojezdil v roce 1996 a byl určen k likvidaci. Několik nadšenců však tramvaj zachránilo a renovovalo. Dnes slouží pro komerční jízdy.