Tramvajím pomůže lepší semafor
- Datum: 16.4.2007
- Autor: PETR ŠVEC
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Praha
- Strana: 02
V Troji se zkouší nové zařízení. Řidiči tramvají jsou nadšení. Fungování semaforů na křižovatkách mnohdy nevzbuzuje emoce jenom u řidičů aut, ale také u řidičů tramvají. Ti již desítky let upozorňují na to, že semafory pro tramvaje jsou nebezpečné, a před několika měsíci dokonce sepsali petici za jejich modernizaci.
Tramvajím chybí na semaforu „oranžová“
Kámen úrazu je podle nich v tom, že semaforům pro tramvaje chybí signál „pozor“, a řidiči tak nestačí včas reagovat na změnu signálu. „Když naskočí signál ‚stůj‘, musíme buď prudce brzdit, nebo křižovatku projet na červenou,“ podotkl řidič tramvají Antonín Dub.
Nyní se však má situace zlepšit. Na křižovatce ulic Trojská a Pod Lisem totiž Dopravní podnik zkouší zařízení, které upozorňuje na blížící se konec signálu „volno“.
„Je to první místo v celé republice, kde něco takového je. Pro řidiče je to průlomový krok a obrovské novum,“ nebrání se chvále Dub.
Řidič tramvaje díky zařízení ví, kdy mu naskočí červená, a může včas zastavit, aniž by ohrožoval cestující prudkým brzděním či tím, že riskne průjezd křižovatkou, kde se už však rozjíždějí auta.
„Bezpečnost toto zařízení určitě zvýší. Ovšem musí se také počítat s tím, že se sníží propustnost křižovatek,“ podotkl Dub.
Například na náměstí I. P. Pavlova, kde tramvaje přejíždějí magistrálu, by na jednu zelenou místo dvou souprav projela jen jedna. To by mohlo způsobit kolaps. „Ovšem například na Vypichu by toto zařízení bylo úplně ideální,“ dodal Dub, který se bezpečností v tramvajové dopravě dlouhodobě zabývá.
Dopravní podnik nepočítá s tím, že by podobné zařízení namontoval na všechny křižovatky. Nejenže by to znamenalo obrovské náklady, ale hlavně toto zařízení nemá oporu v silničním zákoně. Řidiče tak nemůže nikdo postihovat, pokud ho nerespektují. Řidiči tramvají chtějí dosáhnout toho, aby se tramvajová signalizace změnila od základů, a jejich iniciativě se nebrání ani pražský radní zodpovědný za dopravu Radovan Šteiner. „Nejdřív si ale chceme zjistit stanoviska ostatních českých měst, kde tramvaje jezdí. pokud by s tímto záměrem souhlasila, tak se budeme snažit o změnu zákona,“ uvedl Šteiner.