Změníme městskou dopravu
- Datum: 8.6.2007
- Autor: MICHAL ŠVERDÍK
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Střední Morava
- Strana: 01
Prostějov chce, aby lidé dali přednost autobusům před auty. Kvůli své poloze v mírné kotlině město Prostějov dlouhodobě trpí znečištěným ovzduším. Mimo jiné i z tohoto důvodu hodlá zdejší radnice upravit provoz městské hromadné dopravy, aby byla co nejvíce využívaná. Studie totiž ukázaly, že největším znečišťovatelem jsou automobily. Město rovněž v budoucnu chystá systém okruhů okolo obydlených částí, aby dopravu co nejvíce odvedlo mimo domy.
„Čím více budou obyvatelé využívat městskou dopravu, tím méně budou jezdit auty a ovzduší bude lepší. Dopravce má totiž většinu autobusů s pohonem na plyn. Před rokem 1989 jsme byli městem s nejvíce znečištěným ovzduším v rámci bývalého Jihomoravského kraje, protože Prostějov leží v kotlině. Po revoluci naštěstí největší zdroje skončily, takže prach v ovzduší mají na svědomí hlavně automobily,“ uvedl starosta Prostějova Jan Tesař (ODS). To potvrzuje například i Dagmar Bartošová z prostějovské pobočky krajské hygienické stanice. Ve srovnání například s Přerovem, kde je plno továren, na tom podle ní Prostějov není nijak zázračně. „V Přerově je daleko víc zdrojů znečištění než v Prostějově, ale vítr ho dokáže rozfoukat. Prostějov doplácí na svou nešťastnou polohu v jakési kotlině,“ vysvětlila Bartošová. Studie o městské dopravě, kterou si zhruba za sto padesát tisíc korun nechala zpracovat prostějovská radnice od specializované firmy, ukázala, které linky nejsou využívané a kde naopak spoje chybějí. „Cílem studie bylo zjistit, jak Prostějované městkou dopravu využívají. Zjistilo se, že některé linky jsou neefektivní, některé se dublují, naopak posílit chceme spoje především do okrajových částí města, jako jsou Domamyslice, Vrahovice nebo Mostkovice. Tam bychom chtěli, aby interval byl ve špičce maximálně patnáctminut,“ zhodnotil výsledky studie místostarosta Prostějova Vlastimil Uchytil (ODS).
Starosta Tesař podotkl, že změny posoudí dopravní komise a radní se je budou snažit prosadit do jízdních řádů na příští rok.
Město počítá i s vybudováním tří přestupních zastávek a s pořízením informačních světelných tabulí, na nichž lidé zjistí, kdy který spoj přijede. Studie také prokázala, že celé území vnitřního města je městskou dopravou pokryto dostatečně, k zastávkám to trvá maximálně pět minut. Jedinou výjimkou je okolí Petrského kostela.
Společnosti FTL, která městskou dopravu v Prostějově provozuje, radnice doplácí asi osmnáct a půl milionu korun ročně. Firma za rok přepraví zhruba tři a půl milionu cestujících, kteří mají k dispozici devatenáct řádných a dvě bezplatné linky k supermarketům na okraji Prostějova.
Podle statistik je v Prostějově tři sta sedmdesát automobilů na tisíc obyvatel. „Počítáme s vytvořením vnitřních a vnějších okruhů, tak aby další část řidičů nemusla zajíždět až do centra,“ podotkl Uchytil. Radnice nyní připravuje stavbu jihozápadního obchvatu, který by chtěla začít stavět co nejdříve. „Problémem je ovšem výkup pozemků. Málokdo chce prodat například desetimetrový pás v délce padesát metrů. Část majitelů se buď chce zbavit celého pozemku, nebo chtějí přemrštěné ceny,“ varoval ovšem Tesař.