Lidé se loučili s harmonikou
- Datum: 26.2.2007
- Autor: VÁCLAV JANOUŠ
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Jižní Čechy
- Strana: 02
V Táboře dojezdil kloubový autobus, v České republice byl poslední. Kloubový autobus Ikarus, přezdívaný harmonika či čabajka, je od soboty v Česku minulostí. Sto dvacet fanoušků autobusů se právě v sobotu v Táboře naposledy svezlo tímto červenobílým vozem, který jako poslední v Česku jezdil na pravidelné městské lince. Autobus se na poslední cestu vydal po trase linky 11 do Sezimova Ústí.
„Vůz buď půjde jako jeho předchůdci do šrotu, nebo může jezdit v cizině, a nebo se objeví ve sbírce některého muzea,“ řekl o budoucnosti maďarského autobusu ředitel divize MHD dopravní společnosti Comett Plus Petr Pistulka.
Autobus nejdřív jezdil ve Strakonicích
Kloubové autobusy Ikarus typu 280.08 jezdily v Táboře jako v jednom z prvních měst Česka. Ten, s nímž se lidé loučili v sobotu, ale koupil dopravní podnik v roce 2001 od strakonické firmy ČSAD STTrans. Na Táborsku najezdil přes čtyři sta tisíc kilometrů, od roku 1988, kdy byl vyroben, pak celkově zhruba milion kilometrů.
Táborský dopravní podnik Comett Plus už má na místo vysloužilé harmoniky náhradu. Vystřídá ji osmnáct metrů dlouhý nízkopodlažní vůz jezdící na zemní plyn, což bude v Táboře novinka. „Do konce roku chceme koupit šest vozů na zemní plyn. Tři na městskou a tři na linkovou dopravu,“ prohlásil Pistulka.
Maďarský Ikarus, přezdívaný také čabajka, jezdil v českých a slovenských městech třicet let. Uvezl sto padesát lidí a řídit ho bylo něco naprosto jiného, než sedět za volantem moderního autobusu dnes.
„Byl to opravdu velký rozdíl, dnes už jsou autobusy úplně něco jiné. Ale jezdil dobře,“ pochválil dosluhující vůz třiatřicetiletý Luboš Šutko, který Ikarus řídil pět let.
Dnes už ale autobusy nabízejí jiný komfort, například vůbec neexistují strmé schůdky. Města nakupují moderní autobusy či trolejbusy stále častěji, v průměru vyjedou v každém okrese ročně tři nové vozy.
V Budějovicích letos přibude 11 nových vozů
Například v Českých Budějovicích mají průměrné stáří autobusů osm let, trolejbusů deset let. Jen za poslední rok koupil Dopravní podnik města České Budějovice devět autobusů a deset trolejbusů. Letos pak přikoupí dalších jedenáct nových vozů.
Moderní autobusy snižují provozní náklady jednotlivých dopravních podniků. Jsou například speciálně ošetřeny proti korozi. Pohon nových trolejbusů se změnil ze stejnosměrného na střídavý proud.
Autobus stojí v průměru sedm a půl milionu korun, trolejbus je ještě o pět milionů korun dražší.
Trendem je nakupovat nízkopodlažní autobusy, které jsou ideální pro městský provoz. Comett Plus má celkově 38 autobusů, deset z nich kloubových. „Více jak polovina už je nízkopodlažních,“ doplnil ředitel Petr Pistulka.