Náklady stoupají, ale kvalita se nezvyšuje
- Datum: 14.3.2007
- Autor: (jač)
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Jižní Čechy
- Strana: 03
Zastupitelé za Stranu zelených v Táboře navrhli, aby bylo na provozovatele městské hromadné dopravy vypsané výběrové řízení. „Nechceme, aby město za každou cenu ušetřilo, ale možná se najde někdo jiný, kdo dokáže jezdit úsporněji než Comett Plus,“ říká místopředseda táborských zelených Miloš Tuháček.
* S čím nejste spokojeni?
Nelíbí se nám, že stále stoupají náklady na městskou dopravu, aniž by se zvyšovala její kvalita. A že město pořád platí víc a víc. Situaci podle nás může vyřešit trh. Chceme vytvořit podmínky, aby se mohl přihlásit případný další zájemce, který by byl schopen městskou dopravu provozovat efektivněji a kvalitněji.
* Sdružení měst a obcí Táborska ale drží 45 procent podílu v Comettu Plus, a proto může některé věci ovlivňovat, například cenu jízdného.
Dosud to ale nebylo nic platné, protože pokud si pamatuji, od žádného zástupce jsme stejně neměli potřebné informace. Zároveň chci upřesnit, že 20 milionů dotace na provoz městské dopravy nemusí být přemrštěnou částkou. Myslíme si ale, že by se už neměla zvyšovat, a chtěli bychom za tyto peníze lepší kvalitu.
* Co konkrétně?
V kritériích výběrového řízení by bylo, že v Táboře postupně začnou jezdit autobusy na ekologický pohon. Také si přejeme více nízkopodlažních autobusů kvůli starším a handicapovaným lidem, častější frekvenci spojů a aby zajížděly i na Maredův vrch, kde roste nové sídliště.
* Po Českých Budějovicích je táborská aglomerace druhým největším územím obsluhovaným městskou dopravou. Jste přesvědčen, že by na to kdejaký soukromý dopravce stačil?
My neříkáme, že by to nemohl dělat dál Comett Plus. Třeba z výběrového řízení vyjde vítězně, ale není nikdy na škodu, když pocítí konkurenční tlak. Také netrváme na tom, aby změna nastala hned od ledna 2008.
* Jaká je podle vás únosná cena jízdného?
Určitě by se nemělo zvyšovat, protože jinak by hrozilo, že lidé dají přednost autům.
* I tak je automobilová doprava v Táboře přetížená a zelení v minulosti mluvili o snížení jízdného. Nebo jste takovou myšlenku už opustili?
Do budoucna to nelze vyloučit, ale v tuto chvíli bychom měli porovnat nabídku Comettu Plus s možnostmi jiných firem. Také proto, kdyby se podařilo prosadit ekologickou daňovou reformu.
* Jenže vyšší daň na naftu ve skutečnosti povede ke zdražení jízdenek.
Nemuselo by, kdyby se našel provozovatel, který by dokázal jezdit úsporněji.
* Co hodlají táborští zelení konkrétně udělat pro zlepšení městské dopravy ve městě?
Prosadili jsme do plánu práce kontrolního výboru, aby zjistil, jak pracují zástupci města v dozorčích radách společností, v nichž má Tábor podíl. To se samozřejmě týká i Comettu Plus. Zástupce by měl umět rozklíčovat účetnictví a informovat zastupitele, jestli ztráta v městské hromadné dopravě nemůže například souviset s hospodařením v jiném jeho středisku.