Autobusy Iveco dohání v Česku konkurence
- Datum: 23.4.2007
- Autor: Vladimír Kaláb
- Zdroj: Hospodářské noviny
- Rubrika: Z domova
- Strana: 17
Dosud neotřesitelné prvenství v prodeji autobusů na českém trhu začíná ztrácet vysokomýtská společnost Iveco Czech Republic, bývalá Karosa.
V prvním čtvrtletí prodal konkurent Iveca, společnost SOR Libchavy, 49 autobusů, zatímco Vysokomýtští jen 33. Poprvé v historii tak podíl Iveca klesl na pětinu trhu, přitom ještě loni pocházel z Vysokého Mýta téměř každý druhý autobus prodaný v republice.
Ani vyhlídky do budoucna nejsou ideální, na českém trhu se stále více zabydluje zahraniční konkurence. Vedle autobusů MAN se v zemi začala objevovat komfortní vozidla dálkové přepravy firmy Setra, která patří do skupiny DaimlerChrysler. Rostoucí prodej, byť zatím jen v desítkách kusů, eviduje i polská firma Polaris. Budoucí pozici firmy Iveco CR na českém trhu oslabila i prohra v obřím tendru firmy ICOM transport. Šest set autobusů, které česká dopravní firma během příštích pěti let koupí, neponese logo Iveco či Irisbus, ale trojcípou hvězdu Mercedes-Benz.
»Víme, proč jsme nevyhráli, ale nechceme to komentovat, protože se to ani mezi konkurencí nedělá,« komentoval obchodní ředitel Iveco CR Petr Rusek neúspěch v tendru, který mohl firmě přinést tržby převyšující tři miliardy korun.
Většina tržeb vysokomýtské firmy pochází ze zahraničí, kam míří zhruba 80 procent roční produkce. Prodej loni meziročně vzrostl o třicet procent na 2450 autobusů, což je nejvíce od roku 1991. Největším trhem Iveco CR je Francie, kam se vyváží téměř polovina
Razantně vrostly i tržby a zisk firmy. Iveco CR loni meziročně zdvojnásobila zisk na rekordních 789 milionů korun a obrat firmy vzrostl o dvě miliardy na 8,5 miliardy korun.
První autobus vyrobila ve Vysokém Mýtě firma Sodomka na podvozku Škoda/Laurin & Klement 125 v roce 1928. Kolem roku 1980 výroba dosáhla maxima 3500 autobusů ročně, mířily hlavně do tehdejšího Sovětského svazu. V západosibiřském městě Megion má autobus Karosa dokonce pomník.
Po roce 1989 firma prošla kuponovou privatizací, od roku 1993 ji vlastnil francouzský Renault . Ten o šest let později své autobusové aktivity sloučil s italskou firmou Iveco do holdingu Irisbus . V roce 2002 Renault Irisbus opustil a vládu nad Karosou získalo Iveco.
Počty prodaných autobusů na českém trhu
Značka 2003 2004 2005 2006
Iveco CR (Karosa a Irisbus) 508 432 350 428
SOR Libchavy 206 214 157 211
Mercedes-Benz 62 138 139 88
Celkem 1 018 954 816 944
Prodej za první čtvrtletí roku 2004 2005 2006 2007
Iveco CR (Karosa a Irisbus) 52 31 82 33
SOR Libchavy 28 10 57 49
Mercedes-Benz 5 12 12 9
ZDROJ: SVAZ DOVOZCŮ AUTOMOBILŮ