„Nabídneme rychlé spojení“
- Datum: 7.6.2007
- Autor: PAVLA ŠVÉDOVÁ
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Střední Čechy
- Strana: 02
Soukromá firma zkušebně svezla cestující na trati Praha–Beroun, kde by chtěla jezdit od roku 2009. České dráhy budou mít možná na železnici ve Středočeskémkraji prvního konkurenta v osobní přepravě. Společnost Veolia Transport ČR by chtěla od roku 2009 provozovat osobní spoje na trati mezi Prahou, Rudnou a Berounem.
Moderním klimatizovaným nízkopodlažním vlakem se včera po trati z Prahy přes Rudnou do Berouna svezla starostka obce Vráž u Berouna Hana Maivaldová. Nejen jí, ale i desítkám dalších cestujících chtěla společnost Veolia Transport ukázat, jak by nové spoje mohly fungovat.
„Tuto trať jsme vybrali po důkladné analýze dopravních i sociálněekonomických podmínek. Je totiž dlouhodobě podvyužívaná,“ komentoval volbu tratě ředitel společnosti Veolia Transport Petr Moravec. Podle něj navíc zatížení silnic kolem Prahy dosahuje maxima a počet aut se i nadále zvyšuje.
„Náš návrh plně využívá současné tratě, která může nabídnout přímé, rychlé a spolehlivé spojení s centrem Prahy. Provoz bychom chtěli zahájit od prvního ledna 2009,“ uvedl Moravec. Doplnil, že současná nabídka spojů, které tady provozují České dráhy, neodpovídá potřebám veřejnosti a dynamickému rozvoji v této lokalitě.
Lidé zatím dávají přednost autobusům
To připustila i starostka Maivaldová. „Pokud by nový dopravce dokázal nabídnout lepší služby, lidé by vlaky jezdili,“ míní Maivaldová.
Zatím ale místní dávají přednost autobusům, neboť je to rychlejší a levnější. Nový dopravce ale zvažuje protáhnout trasu osobních vlaků až na pražské hlavní nádraží. „To by bylo výhodné. Nyní nám cesta jenom na Smíchov trvá přes čtyřicet minut,“ řekla Hana Maivaldová.
Provozování osobní dopravy na této trati projednali zástupci dopravce i s dalšími starosty okolních obcí. „Máme jejich písemná vyjádření, všichni tuto koncepci podporují,“ uvedl Moravec. Manažer projektu Jiří Schmidt doplnil, že záměrem firmy není přilákat cestující z Berouna. „Podle našich analýz nyní tvoří pouhá čtyři procenta cestujících,“ řekl.
Zpracovanou nabídku včetně ekonomických kalkulací a návrhu jízdního řádu předal včera Moravec osobně řediteli Ropidu Jiřímu Prokelovi. „Nabídku posoudíme seriózně. Je to otázka několika měsíců,“ uvedl Jiří Prokel s tím, že Ropid má až do roku 2010 smlouvu na zajištění dopravy na této trati s Českými drahami.
Středočeský krajský úřad podle mluvčího Martina Kupky nabídku dosud oficiálně neobdržel. „Kraj ale obecně konkurenci na železnici vítá,“ řekl Kupka. Podle něj bude muset být vypsáno výběrové řízení. „Rádi bychom ale, aby dopravci obsluhovali širší oblast, nejenom jeden spoj,“ dodal.
Už od poloviny letošního prosince chce Veolia, která dosud provozuje jedinou regionální trať v Olomouckém kraji, zavést na této středočeské trati jeden víkendový spoj. Z Prahy by odjížděl dopoledne, z Berouna by se vracel odpoledne. Na spoj by firma nežádala dotace, veškeré náklady by hradila sama.
Kolik by na nedotovaném spoji stála jízdenka, však společnost zatím neprozradila.
Komentáře
Přehled komentářů
myslím že by tam jezdilo z prahy do berouna přes rudnou u prahy něco lepšího než malej vozík řady 810.nééé???
praha-beroun:veolia transport
(kucera, 8. 6. 2007 15:48)