Růžová lokomotiva jezdí na baterky
- Datum: 6.2.2007
- Autor: ROBERT OPPELT
- Zdroj: Mladá fronta DNES
- Rubrika: Praha
- Strana: 01
Už jste někdy viděli lokomotivu na baterky a ještě k tomu růžovou? Řeč není o malém modelu, ale o 65 tun těžkém kolosu, který ještě nedávno tahal vagony s uhlím.
Národnímu technickému muzeu se do svých sbírek podařilo získat unikát, akumulátorovou lokomotivu. Tedy stroj, který nepohánělo uhlí, ale elektřina z obří baterie. Podobné typy lokomotiv sloužily dlouhá desetiletí k posunování vagonů po vedlejších tratích mezi pražskými nádražími. Baterie v lokomotivě se dobíjely ve speciálních dobíjecích stanicích. Jedna taková se dochovala například na hlavním nádraží.
„Tento unikátní typ lokomotivy byl u nás vyvinut před druhou světovou válkou,“ vysvětluje Milan Sýkora z Národního technického muzea. Železničáři o tomto stroji mluví žertem jako o růžové lokomotivě. Tuto originální barvu však získala až vlivem počasí. „Původně byla červenobílá a k této barevné kombinaci by se měla v budoucnu po rekonstrukci vrátit,“ vysvětluje Sýkora.
Osud této lokomotivy byl trochu jiný, místo mezi pražskými nádražími posunovala vagony s uhlím a dřevem mezi doly na Ostravsku. V osmdesátých letech byla lokomotiva přestavěna na elektrickou a i tato přestavba byla neobvyklá. Bylo při ní totiž použito zařízení z tramvají a trolejbusů. „Je to jediná dochovaná lokomotiva tohoto typu u nás. Žádná jiná už není a nebude. Zachránili jsme ji před cestou na šrotiště,“ vysvětluje Sýkora. Lokomotiva nyní čeká v depozitáři Technického muzea na svou rekonstrukci.
Oprava přiblíží lokomotivu ke stavu, v jakém se nacházela naposledy v provozu, tedy na konci 90. let.