Napajedla: lepší spojení s okolím už v červnu
- Datum: 26.4.2007
- Autor: ANNA NOVOTNÁ
- Zdroj: Zlínský deník
- Rubrika: Titulní strana
- Strana: 01
Lidé se o víkendu a večer dostanou do práce, chystají se i jednotné jízdenky. Méně odříznutí od okolního světa by měli být od června obyvatelé Napajedel. O plánech na lepší dopravní obslužnost směrem na Otrokovice a Zlín totiž jednali včera představitelé města se zástupci okolních obcí, dopravců, nejbližších škol, velkých podniků a kraje právě v Napajedlech. Představitelé města by rádi spolu s dopravci zahustili síť spojů a časem zavedli i tarifní zóny a jednotné jízdenky. „První etapou by mělo být od 10. června navýšení přepravní nabídky,“ zmínil vedoucí osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář. Tyto změny by se měly dotknout kromě Napajedel i přilehlých obcí Pohořelice, Komárov, Oldřichovice, Halenkovice, Spytihněv, Žlutava a případně i Bělov. Pokud se všechny zúčastněné strany dohodnou a přidají do vznikajícího systému, tak by z Napajedel od června mohlo jezdit směrem na Otrokovice a Zlín hned o několik párů spojů více. A to jak ve všední dny, tak hlavně o víkendech a svátcích. „Kdybych věděl, že mi v určitou dobu pojede autobus, tak mě celkem nezajímá, od jaké je společnosti. Budu mít jízdní řád a z něj budu vědět, že třeba jednou za půl hodiny nebo za hodinu se dostanu do Otrokovic,“ podotkl Napajedlan Aleš Jirků.
Nyní například Napajedly projedou mezi 8. a 9. hodinou ranní ve všední den čtyři autobusy, o víkendu však žádný. Večer je situace ještě horší. Lidé pracující na směny se nemají jak dostat večer do a ze zaměstnání ani ve všední den. „Rádi bychom proto se všemi konzultovali systém tak, aby dopravní situace v celých Napajedelských emirátech byla co nejlepší,“ poznamenal na setkání místostarosta Napajedel Milan Vybíral. Dohodnout by se měli do 8. května, pak bude podle místostarosty Vybírala čas předat podklady krajskému koordinátorovi veřejné dopravy.
V integrovaném systému by podle plánů měla být postupně vytvořená tarifní pásma a sjednocené jízdenky zapojených dopravců. „Zatím nezávazným termínem další etapy by měl být 1. leden 2008, kdy bychom doplnili stávající tarifní nabídku o nové druhy jízdenek,“ zmínil Holubář s tím, že do konce roku bude průběžně vyhodnocovaný zkušební provoz.
Napajedla se rozhodla krýt případné ztráty systému při rozdílu mezi součtem cen jednotlivých jízdenek a zvýhodněnou předplatní jízdenkou, kterou by dopravci zavedli pro zatraktivnění cestování autobusem. Přece jen tedy požádala o pomoc i velké zaměstnavatele, jako je napajedelská Fatra anebo otrokovický Barum, a také okolní obce. „Myslím si, že finanční výpomoc není v případě vytížených spojů nutná. Spíše je otázka, jak nastavit čas příjezdů a odjezdů zaměstnanců na směny,“ podotkla manažerka pro personalistiku podniku Fatra Zuzana Gojšová. Dodala, že není snadné sladit začátky a konce směn třeba u zmíněných firem a poukázala na absenci spojů v době, kdy se střídají směny ve velkých podnicích.
Pozvaní zástupci okolních obcí pochybovali i o vytíženosti spojů. „Zatím bychom počkali. Uvidíme, jak se to bude dál vyvíjet,“ mínil starosta Pohořelic Jaroslav Němeček. „Také by to chtělo nějaké konkrétní materiály pro zpopularizování tohoto systému, ať je můžeme dát mezi lidi,“ poznamenala starostka Spytihněvi Marie Vojtíková.